16 July 2013

Ramadan Lima

Amalan sunat menghidupkan Ramadan :

1. Solat tarawikh.
2. Membaca Al-Quran.
3. Solat fardhu berjemaah.
         Meskipun syaitan dibelenggu, keinginan nafsu diri masih menginginkan bersenang - senang. Berbuat kebaikkan seumpamanya memerlukan paksaan dan dengan paksaan terbit kebiasaan.

4. Zikir - 1. Syahadah
                2. Istighfar
5. Sedekah.
6. Menghadiri majlis ilmu.

::

Diakhir tazkirah, ustaz ada memohon bantuan derma kepada beberapa wakil dari Kemboja bertujuan:

1. Gaji kepada guru kelas fardhu ain.
         Memberi sumbangan kepada guru - guru yang mengajar kerana disana mereka hanya dibayar gaji pun hanyalah dalam kadar RM20 - 30 sebulan. Rata - rata guru yang mengajar hanya niat kerana Allah.

2. Membeli alat tulis murid.
          Majoriti anak - anak murid berkongsi peralatan seperti pensil yang dipotong tiga bahagian.

::

Secara berseloroh ustaz bersungguh - sungguh menyampaikan berkenaan cabaran warga Muslim di Kemboja. Dengan membuat perbandingan dengan guru - guru di Malaysia yang baru sebulan gaji sudah mampu memiliki kereta. Berlainan dengan disana bekerja 20 tahun sekali pun tidak mampu.

Penulis cukup bersetuju malah sayangnya guru - guru di Malaysia lebih banyak merungut. Ada kata gaji tak cukup, ditempatkan di pedalaman bersungut lebih malang ada yang lebih menghayati profesion guru hanya dengan menyalahi pelajar serta memenuhkan masa berbual bersama - sama guru. Mana lah pergi niat berkobar - kobar mendidik semasa mula - mula pengajian? Dan lebih penting di mana letaknya taraf anda sebagai pendidik? Terus teringat kepada guru - guru yang mengungkit - ungkit ilmu yang diberi, mengumpat dalam bilik guru dan lebih banyak berniaga sambilan daripada tumpu kepada kelas. Tidak hairanlah mengapa ramai budak sekolah hanyut.

Manakala isu pensil, di Malaysia anak - anaknya hilang pensil setiap hari berlainan dengan mereka disana menganggap ia sebagai harta berharga.

Agaknya kita kurang merasa susah.

Disampaikan oleh Dr Rahmat

No comments:

Post a Comment