20 April 2014

Perihal Kasih #2000

Menginjak usia suku abad, individu di sekeliling pada ketika ini rata - rata mulai merancang untuk berumah tangga.

Tidak hairan ramai yang menghujani pelbagai soalan kepada penulis tentang persiapan secara material, rohani dan mental.

Masing - masing memiliki impian untuk melangkah ke fasa bertenang dalam hidup, bukti bahawa setiap insan inginkan ikatan perkahwinan meskipun dihimpit sandiwara dan cabaran dunia.

Dilema dalam memilih pasangan, memilih waktu, merancang bajet.

Nasihat penulis, dialah. Jika dia yang paling gembira saat setiap kali bertentang mata.

Sudah tiba kepada fasa dewasa dan tanggungjawab kepada orang sekeliling dan masyarakat.

Seandainya baik yang dipimpin maka baik yang mengekor.

Kini, setiap niat, pilihan dan tindakan penulis adalah kolektif bukan lagi "sendiri buat sendiri tanggung".

Namun dalam pada apa jua perubahan yang penulis lalui ketika ini ia mustahil dikecapi tanpa Kamu.

::

Setiap dua ribu malam yang telah dilalui telah membentuk kendiri. Jika bukan kerana kamu, di manakah saya ketika ini?

Proses mendewasakan saya adalah amat mencabar, terima kasih kerana berada pada setiap masa ia berlalu.

Namun ke langit mana saya dilempar sekalipun, tetap sedar bahawa tiada lah yang lebih istimewa saya ini melainkan hanya manusia biasa. 

Maafkan andai dalam setiap lonjakan masih tersandung.

Maaf tak mampu pastikan tiada siapa yang terluka tatkala tersandung.

Pun demikian, inilah hasilnya.

Untuk dua ribu hari lagi, dua puluh ribu hari lagi malah andai wujud dua ribu hayat, tiadalah lain saya inginkan kekal bersama menyaksikan lebih banyak yang dewasa bersama kita.

Inilah saya. Impian melihat segala impian kamu tercapai dan tenang dalam setiap langkah meniti impian.

Nantikan kelak, saya pimpin tangan dalam langkah - langkah kita.

No comments:

Post a Comment